Søk

Manga-inspirerte illustrasjoner med akvarell og markers.

Illustratør Gigi Chong jobber med en spennende teknikk der hun kombinerer akvarell og markers. Inspirasjonen til verkene hennes kommer tydelig fra anime og manga, der gestalter åpenbarer seg i vakre og fargesprakende kombinasjoner med myke toner. Lær deg teknikken hennes, og test nye måter og ulike kreative verktøy som gir nytt liv til skaperlysten.

Kombiner akvarell med markers

Jeg heter Gigi Chong, og jeg er heltidsstudent og hobbyillustratør – men det motsatte ville heller ikke vært dumt! Jeg jobber først og fremst med akvarellfarge i kombinasjon med markers. Jeg maler mangainspirerte illustrasjoner, men tegner også korte serier.

Hvor henter du inspirasjon, Gigi?

Helt siden barndommen har jeg elsket anime og manga, noe som antakelig har påvirket min nåværende stil. De senere årene har inspirasjonskildene mine vært naturen og framfor alt andre kreatører som jeg følger via sosiale medier. Jeg blir utrolig motivert av å se andre framgangsrike kreatører, og jeg pleier å ha studio-vlogger, -podcaster og -videoer i bakgrunnen mens jeg tegner.

Hvordan er arbeidsprosessen din?

Jeg starter alltid med en liten skisse, og da mener jeg liten. Den er normalt bare på noen centimeter. Underveis i skisseringen prøver jeg ikke å tenke på detaljer som kan hindre flyten, men prøver å få ned de store trekkene og følelsen jeg ønsker å formidle. Det som er så bra med små skisser, er at det er enklere å se helheten. Det er som å se på et maleri som henger ti meter fra der du står; man får et tydelig overblikk over komposisjonen.

Når jeg er fornøyd med skissen, tegner jeg den om til et større format på vanlig kopieringspapir, for deretter å kalkere skissen på kaldpresset akvarellpapir (høy tekstur) fra Canson ved hjelp av et lysbord. Lysbordet jeg bruker er Daylight Wafer, det er både lett og fiffig, fordi man kan justere lysstyrken!

Deretter teiper jeg papirets kanter mot et hardt underlag slik at det holder seg på plass selv når jeg legger på akvarellfargen fra Winsor & Newton. Jeg pleier å pensle et lag med bare vann på hele papiret, før jeg starter med fargene. Ettersom papiret er vått, blandes fargene naturlig på papiret og overgangene mellom ulike farger blir «mykere». Akvarellfargen blir et første lag som tar bort alle hvite overflater på papiret. Etterpå kommer det morsomste – markers! Jeg bruker Copic Sketch markers på grunn av den brede fargepaletten og den myke pennespissen.

Når jeg jobber med Copic markers, pleier jeg å tenke gjennom hvilke farger som passer sammen. Ved skyggelegging synes jeg det er kjedelig å bruke den mørkere nyansen av samme farge, og i stedet velger jeg som regel en mørkere nyanse av en annen farge. Når jeg f.eks. skal skyggelegge oransje hår, pleier jeg å bruke lilla farge til selve skyggen, i stedet for en mørkere nyanse av oransje.

Når man jobber med alkoholbaserte markers og vil ha en myk overgang mellom fargene, er det enklest om fargene ligger nært hverandre, f.eks. gul og oransje. Dersom man vil «blende» farger som ligger langt fra hverandre, f.eks. blå og oransje, kan man bruke enda en farge mellom, som ligner både det blå og oransje, for eksempel lilla. Det er også enklere å «blende» før fargen har tørket helt, så her kan det være lurt å jobbe raskt.

Å gå fra hobby til yrke

Akkurat nå jobber jeg med å gjøre hobbyen min til yrke, samtidig som jeg studerer på universitetet. Det jeg fokuserer mest på er å øke tilstedeværelsen min på sosiale medier. Dette innebærer at jeg prøver å etablere et felleskap på nettet, først og fremst på Instagram og Youtube, der jeg deler illustrasjoner, klipp av tegneprosesser og ukentlige serier. Jeg har også sterk tro på å være proaktiv. Det kan innebære at jeg deltar på konferanser (som kan være kjempekult, men samtidig litt skummelt), skaper mine egne prosjekter og suksessivt bygger opp et nettverk innen illustrasjonsverdenen. Hvorvidt disse metodene lykkes eller ikke, får vi snart vite!

Gigi Chong
@gigichong_art
Logg inn

Choose your location